طرح ها و پروژه ها:
  • نیروگاه های تولید پراکنده (حرارتی)
  • نیروگاه­های تجدید پذیر
  • نیروگاه های تولید پراکنده (حرارتی)

توليد پراكنده طبق تعريف عبارت است از توليد برق در محل مصرف يا در نزديكي آن با استفاده از سيستمهاي توليد برق كه ظرفيت آنها طبق تعريف جاري در كشور كمتر از 25 مگاوات مي‌باشد و به شبكه توزيع متصل ميشوند. مطابق سیاستهای کلان انرژی در کشور، مولدهای تولید پراکنده اهمیت بسیار بالایی دارند و هسته فعالیت کاری شرکت الکتروپاویر البرز را تشکیل می دهند. این شرکت با شناسایی موقعیت های مناسب احداث این دسته از نیروگاه ها، برای احداث ونصب 150 مگاوات در استانهای البرز، تهران و قزوین  برنامه ریزی نموده که نیروگاه 25 مگاواتی پیام، اولین حلقه از زنجیره نیروگاه های تولید پراکنده این شرکت است.

مقايسه روش توليد متمركز برق با روش توليد در محل (توليد پراكنده) به لحاظ راندمان كل (توليد، انتقال و توزيع)
تولید برق و حرارت از روش معمول
تولید برق و حرارت از واحدهای تولید پراکنده (تولید همزمان برق و حرارت)
نیروگاه پیام، اولین نیروگاه حرارتی از زنجیره نیروگاه های تولید پراکنده این شرکت است
مقایسه تامین برق و حرارت از روش معمول با CHP

نیروگاه­های تجدید پذیر

سهم انرژی های تجدیدپذیر در نیروگاه ها در سطح دنیا در حال افزایش بوده و تدریجا منابع فسیلی به جای مصرف به عنوان سوخت، نقش پررنگتری به عنوان ماده اولیه پیدا خواهند کرد. ایران نیز ناگزیر به ورود به این عرصه خواهد بود که این امر به درستی مورد توجه مسوولین نیز قرار گرفته است. شرکت الکتروپاویر البرز با درک این روند، سرمایه گذاری در این حوزه را نیز در دستور کار داده است.

نیروگاههای خورشیدی

در پنج سال اخير، نصب مزارع خورشيدي به ویژه فتوولتائيك رشد بسيار چشمگيري خصوصا” در كشورهاي پيشرفته صنعتي داشته است كه اين پيشرفت بيشتر مرهون تكنولوژي ساخت و توليد انبوه سلولهاي فتوولتائيك و كاهش هزينه‌هاي مواد اوليه است. كشور آلمان از نظر تكنولوژي و توسعه طلايه‌دار اين صنعت بوده و كشور امريكا با توجه به مكانهاي مناسب دريافت انرژي خورشيد (ايالتهاي آريزونا، كاليفرنيا و نوادا بخصوص)، نيروگاههاي فراواني را با ظرفيتها و توانهاي مختلف در اين 5 سال اخير نصب نموده است كه سلولهاي فتوولتائيك بيشترين حجم نصب شده را به خود اختصاص داده اند. ایران با وجود ٣٠٠ روز آفتابي در بيش از دو سوم آن و متوسط تابش ٤/٥ تا ٥/٥ کيلو وات ساعت بر متر مربع در روز به لحاظ دریافت انرژی خورشیدی یکی از مستعدترین مناطق برای نصب مزارع خورشیدی است .خوشبختانه با توجه به جایی که مسوولین به این زمینه داشته اند واصلاح نرخ های خرید تضمینی، این شرکت اقدام به سرمایه گذاری در این حوزه نموده و در اولین گام، «نیروگاه خورشیدی نور البرز» به ظرفیت 5 مگاوات  در دستور کار قرارداده که مراحل مطالعاتی و تخصیص زمین به مساحت 12 هکتار برای آن به انجام رسیده است.

نیروگاه های برق آبی

نیروگاه‌های جریانی به دلیل کوتاهی زمان ساخت، مشکلات اجتماعی و زیست محیطی کمتر و امکان استفاده از سازو کار توسعه پاک (CDM)،از  توجیه اقتصادی مناسبتری نسبت به نیروگاههای بزرگ برخوردارند و با وجود بستر مناسب جهت انتقال تکنولوژی، به لحاظ قابلیت سرمایه‌گذاری از دید این شرکت موجه تشخیص داده شده اند. در همین راستا اقدامات اولیه برای استفاده از منابع موجود با تمرکز بر استانهای کهگیلویه و بویراحمد و البرز صورت گرفته و نیز مذاکرات جدی با شرکت های تامین کننده تجهیزات در جریان است.

فهرست